ZAPISNIK 42. redne seje Sveta za radiodifuzijo (v nadaljevanju: Svet), ki je bila v četrtek, 22. oktobra 2020, ob 16. uri, in je potekala v obliki videokonference.
Sklep 1:
Potrdi se v sklicu predlagani dnevni red 42. redne seje Sveta za radiodifuzijo z naslednjimi spremembami:
- 2. točka dnevnega reda se preimenuje v »2. Potrditev zapisnikov 41. redne in 4. izredne seje Sveta«
- na dnevni red se uvrsti nova točka »5. Vloga družbe ARENA SPORT d.o.o. za pridobitev dovoljenj za izvajanje televizijske dejavnosti za televizijska programa Arena Sport 3 in Arena Sport 4 – v predhodno mnenje«
- na dnevni red se uvrsti nova točka »6. Vloga družbe Arena Channels Group d.o.o. Beograd za pridobitev več kot dvajset odstotkov lastninskega ali upravljavskega deleža oziroma deleža glasovalnih pravic v premoženju izdajatelja televizijskih programov Arena Sport 1, Arena Sport 2 in Arena eSport, družbi Arena Sport, televizijska dejavnost d.o.o. – v predhodno mnenje«
- točki 5. in 6. iz sklica postaneta točki 7. in 8.
Potrjeni dnevni red 42. redne seje:
1. Določitev dnevnega reda – predlog v sprejem
2. Potrditev zapisnika 41. redne in 4. Izredne seje Sveta – predlog v sprejem
3. Predlog pogojev in meril za javni razpis za podelitev petih (5) pravic razširjanja radijskega programa v digitalni radiodifuzni tehniki na območju Zahod R2 in petih (5) pravic razširjanja radijskega programa v digitalni radiodifuzni tehniki na območju Vzhod R2 – v soglasje
4. Splošni akt o razvrščanju programov v javnih digitalnih televizijskih omrežjih – obravnava
5. Vloga družbe ARENA SPORT d.o.o. za pridobitev dovoljenj za izvajanje televizijske dejavnosti za televizijska programa Arena Sport 3 in Arena Sport 4 – v predhodno mnenje
6. Vloga družbe Arena Channels Group d.o.o. Beograd za pridobitev več kot dvajset odstotkov lastninskega ali upravljavskega deleža oziroma deleža glasovalnih pravic v premoženju izdajatelja televizijskih programov Arena Sport 1, Arena Sport 2 in Arena eSport, družbi Arena Sport, televizijska dejavnost d.o.o. – v predhodno mnenje
7. Letno poročilo Sveta za radiodifuzijo za obdobje 2019/2020 - obravnava
8. Razno
Sklep 2:
Potrdita se zapisnika 41. redne in 4. izredne seje Sveta v predloženih besedilih.
Sklep 3:
Svet za radiodifuzijo (v nadaljnjem besedilu: Svet) daje Agenciji za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: agencija) soglasje k pogojem in merilom za javni razpis za podelitev petih (5) pravic razširjanja radijskega programa v digitalni radiodifuzni tehniki na območju Zahod R2 in petih (5) pravic razširjanja radijskega programa v digitalni radiodifuzni tehniki na območju Vzhod R2.
Svet daje agenciji tudi vnaprejšnje soglasje za morebitno povečanje števila pravic ob uvedbi javnega razpisa, in sicer na do vključno sedem (7) pravic na vsakem od razpisnih območij (pod potrjenimi pogoji in merili), v kolikor bi agencija ugotovila, da za podelitev takšnega števila obstaja zadosten interes med izdajatelji.
Obrazložitev:
Svet je 14. 9. 2020 s strani agencije v potrditev prejel predlog pogojev in meril za zadevni javni razpis (priloga dopisu 38141-3/2020/1), dne 8. 10. 2020 pa tudi popravljen predlog pogojev in meril (priloga dopisu 38141-3/2020/2).
Svet na podlagi 2. odstavka 104.a člena ZMed daje agenciji soglasje k pogojem in merilom za javne razpise za razširjanje programov na razpisanem območju v digitalni radiodifuzni tehniki.
Svet je preučil predlagane pogoje in merila ter dodatna pojasnila agencije glede namena in načina podelitve digitalnih pravic. Svet meni, da so izhodišča za pripravo razpisa oziroma pogoji in merila primerno zastavljeni in da ustrezno sledijo določbam ZMed, praksi predhodnih razpisov ter javnemu interesu na področju zvokovne radiodifuzije. Svet med drugim pozdravlja dejstvo, da se lahko za posamezni radijski program pravica razširjanja pridobi samo na enem od obeh razpisnih območij ter da je v razpis ponovno vključena omejitev za programe z isto ali zelo podobno programsko ponudbo.
Tekom razprave na sami seji so člani Sveta in predstavniki agencije preučili tudi možnost za razpis večjega števila pravic, še posebej z ozirom na dejstvo, da naj bi med izdajatelji obstajal velik interes. Posledično se je Svet strinjal, da je, v kolikor ta interes dejansko obstaja, pri čemer naj to dejstvo pred uvedbo razpisa preveri agencija, smiselno razpisati več pravic.
Svet ob podaji soglasja izraža določeno mero zaskrbljenosti nad tem, da se omejitev za ponudnike, ki kandidirajo z radijskimi programi z isto ali zelo podobno programsko ponudbo, ne uvaja tudi kot razpisna zahteva, ki bi veljala za naprej in bi se zapisala v odločbo o podelitvi pravice. Gre za omejitev, ki bi po mnenju Sveta lahko bila bistvenega pomena, saj bi lahko preprečila morebitna bodoča podvajanja programskih vsebin v več programih, ki se na istem območju razširjajo v digitalni radiodifuzni tehniki. Ob aktualnem trendu medijskih koncentracij ter s tem povezanim krčenjem obsega programskih vsebin je namreč povsem realna skrb, da bi do takšnih pojavov prišlo v času po podelitvi pravic.
Svet na tem mestu izraža tudi svoje pričakovanje, da se bo omrežje R2 v prihodnosti razvijalo preko minimalnega predpisanega obsega, ki ga opredeljuje odločba za operaterja omrežja R2, v primeru Ljubljanske kotline pa tudi, da bo le-ta pokrita tako z območja Zahod R2 kot tudi Vzhod R2. Svet se pri tem zanaša tudi na pojasnila agencije, da je opredelitev geografskih območij Zahod R2 in Vzhod R2 primerna ter ne predstavlja ovire za bodoče pokrivanje Ljubljanske kotline znotraj obeh delov omrežja R2. Svet tako pričakuje predvsem, da bosta tako operater omrežja R2 kot agencija aktivno delovala v smeri, da bo izdajateljem, ki v analogni radiodifuzni tehniki programe trenutno razširjajo predvsem na območjih v bližini meje med območjema Zahod R2 in Vzhod R2, na istih območjih v celoti omogočena tudi slišnost programov v digitalni radiodifuzni tehniki.
V skladu z navedenim je Svet odločil tako, kot izhaja iz izreka sklepa.
Sklep 4:
Svet za radiodifuzijo (v nadaljevanju: Svet) na Agencijo za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije (v nadaljevanju: agencija) naslavlja pobudo za spremembe Splošnega akta o razvrščanju programov v javnih digitalnih televizijskih omrežjih. Svet predlaga spremembe 4. člena splošnega akta na sledeč način:
- 2. odstavek naj predvidi, da mora operater na začetna oziroma najvišja programska mesta (od vključno prvega naprej) uvrstiti vse televizijske programe, za katera so izdana dovoljenja po zakonu, ki ureja medije. Pri tem naj prva tri programska mesta zasedejo nacionalni programi RTV Slovenija, ostali programi pa naj se razvrstijo v skladu z gledanostjo posameznih programov (bolj gledan program na višje programsko mesto);
- 3. odstavek naj se prilagodi tako, da mora operater na način, predviden v 2. odstavku, v primeru razširjanja posameznega televizijskega programa v več načinih (na primer v različnih ločljivostih), razširjati program v najbolj kakovostnem načinu (na primer v najvišji ločljivosti);
- za izdajatelje specializiranih televizijskih programov (z izdanim dovoljenjem v Sloveniji) naj bo pri tem na voljo tudi možnost, da namesto razvrstitve na začetna programska mesta po merilih iz predhodnih dveh alinej zahtevajo razvrstitev na programska mesta znotraj tematskih sklopov (v kolikor jih operaterji imajo), npr. med informativne, filmske, športne ali dokumentarne programe, pri čemer se uvrstijo na višja programska mesta znotraj posameznega tematskega sklopa;
- predvideti je potrebno minimalni dovoljeni časovni interval sprememb programske sheme operaterja. Interval mora biti zadosti dolg, da ne prihaja do pogostih sprememb programske sheme in s tem dodatnih vplivov operaterja na gledanost posameznih programov.
Obrazložitev:
Agencija na podlagi 112. člena Zakona o elektronskih komunikacijah (Uradni list RS, št. 109/2012, 110/2013, 40/2014 – ZIN-B, 81/2015 in 40/17; v nadaljevanju: ZEKom-1) s splošnim aktom izda navodila za razvrstitev programov, ki jim je izdala dovoljenje po zakonu, ki ureja medije. Pri tem upošteva javni interes, ki ga zasleduje zakonodaja s področja medijev in interese končnih uporabnikov.
Veljavni splošni akt je bil sprejet leta 2013 in zapoveduje samo razvrstitev na prvi dve programski mesti za programa Televizija Slovenija 1 in Televizija Slovenija 2. V primeru razširjanja programa v več načinih zadošča, da se na tovrsten način razvrsti program v enem načinu razširjanja.
Po mnenju Sveta s tovrstno ureditvijo prihaja do situacije, v kateri imajo lahko operaterji bistven vpliv na slovenski televizijski trg. Uvrstitev posameznih programov, ki imajo dovoljenje iz 105. člena ZMed, bodisi na začetek programske sheme bodisi na poljubno drugo mesto v programski shemi lahko za posamezen televizijski program predstavlja izjemno veliko razliko v dosegu televizijskih gledalcev, še posebej ob upoštevanju dejstva, da gledanje televizije preko digitalnih televizijskih omrežij danes predstavlja levji delež gledanja televizije v Republiki Sloveniji. Po mnenju Sveta odločitev o (inicialnem) umeščanju slovenskih programov v programsko shemo ne bi smela soditi v izključno domeno operaterjev.
Uvrstitev na začetek programske sheme (oziroma na začetek posameznih tematskih sklopov) bi pomenila, da bi imel posamezen program z dovoljenjem, ki ga je izdala agencija, možnost doseči večjo gledanost. S tem bi bila vsem namreč vsem tovrstnim (slovenskim) programom dana na voljo priložnost, da se predstavijo televizijskim gledalcev v Sloveniji, kar bi bilo vsekakor v interesu slovenskega televizijskega trga in s tem javnega interesa s področja medijev. Skladno s 4. členom ZMed Republika Slovenija podpira medije pri ustvarjanju in razširjanju programskih vsebin, ki so med drugim pomembne za zagotavljanje pluralnosti in raznolikosti medijev in ohranjanje slovenske nacionalne in kulturne identitete. Takšna ureditev bi sledila tudi načelu zaščite slovenskega jezika iz 5. člena ZMed. V okviru zasledovanja javnega interesa Svet izpostavlja tudi ureditev iz 1. odstavka 112. člena ZMed, ki operaterjem nalaga razširjanje programov z dovoljenjem iz 105. člena ZMed pod enakopravnimi pogoji, in dodaja, da tovrstna obveza pravo veljavo dobi šele v trenutku, ko so programi razvrščeni na primerljiva programska mesta.
Predlagana ureditev bi v določeni meri lahko predstavljala tudi motivacijo za tuje izdajatelje, da programe, namenjene za slovenski televizijski trg, registrirajo v Sloveniji. Programi, za katere agencija ni izdala dovoljenja, bi se skladno s predlogom Sveta morali razvrstiti na nižja programska mesta (bodisi za začetnimi programskimi mesti bodisi na nižja programska mesta znotraj posameznih tematskih sklopov).
Naveden predlog Sveta seveda v ničemer ne vpliva na to, da morajo imeti naročniki tudi v skladu zakonom vedno možnost svobodnega razvrščanja programov. V kolikor bi med gledalci vladal povečan interes za drugačno razvrstitev televizijskih programov, bi to za operaterje po drugi strani predstavljalo ustrezno vzpodbudo za oblikovanje uporabnikom tehnično čimbolj prijaznih možnosti razvrščanja, kar bi vsekakor pomenilo zasledovanje interesa končnih uporabnikov. Svet ocenjuje, da bi se ne glede na drugačno razvrščanje na začetnih programskih mestih v vsakem primeru obdržalo več v Sloveniji registriranih programov kot do sedaj.
Naveden predlog Sveta sicer v ničemer ne vpliva na to, kako posamezen operater oblikuje svoje programske pakete. Predlagana razvrstitev bi seveda morala veljati znotraj vsakega od posameznih programskih paketov pri operaterju. Pri tem Svet opozarja na svoja predhodna stališča, v skladu s katerimi bi morali imeti operaterji oblikovani začetne programske pakete, v katere bi morali biti vključeni vsaj programi iz 2. odstavka 112. člena ZMed, lahko pa tudi drugi programi z dovoljenjem iz 105. člena ZMed, v kolikor so za operaterja brezplačni, nikakor pa tudi programi z dovoljenjem iz 105. člena ZMed, za katere morajo operaterji izdajateljem plačevati nadomestilo. Znotraj posameznih paketov, oblikovanih v skladu s tem, pa bi bilo programe seveda potrebno razvrstiti po merilu gledanosti.
Obenem Svet poziva agencijo, da razmisli na kakšen način je mogoče zagotoviti, da programske sheme operaterjev ostajajo fiksne in da se pogosto ne spreminjajo, saj je sledenje spremembam programov na nižjih mestih v primeru sprememb predvsem pri manj veščih uporabnikih pri pogostih spremembah zelo težavna. Zato velja razmisliti o časovnem intervalu znotraj katerega se programska shema ne spreminja.
Svet poudarja, da nima formalno opredeljene vloge pri sprejemanju splošnega akta iz 112. člena ZEKom-1 ter da agencija na njegovo pobudo ni vezana. Ne glede na to pa Svet poziva agencijo, da njegov predlog dobro preuči, saj izrazito zasleduje javni interes in interese končnih uporabnikov.
Sklep 5:
Svet za radiodifuzijo (v nadaljevanju: Svet) daje Agenciji za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije (v nadaljevanju: agencija) pozitivno predhodno mnenje k izdaji dovoljenj za izvajanje televizijske dejavnosti družbi ARENA SPORT d.o.o. za televizijska programa Arena Sport 3 in Arena Sport 4.
Obrazložitev:
Svet je od agencije dne 14. 10. 2020 prejel dve vlogi družbe ARENA SPORT d.o.o., Šlandrova ulica 4B, 1231 Ljubljana-Črnuče, za izdajo dovoljenj za izvajanje televizijske dejavnosti za tematska televizijska programa Arena Sport 3 in Arena Sport 4. Iz dopisov agencije št. 38161-84/2020/2 in 38161-85/2020/2 izhaja, da je agencija dne 7. 10. 2020 prejela vlogi vložnika, za kateri je ugotovila, da sta popolni, in da vložnik izpolnjuje vse pogoje za pridobitev vsakega od dovoljenj.
Svet je ocenil, da ne obstajajo pomisleki glede izdaje obeh dovoljenj izdajatelju, ter je odločil tako, kot izhaja iz izreka sklepa.
Sklep 6:
Svet za radiodifuzijo (v nadaljevanju: Svet) se je seznanil s pojasnili vložnika Arena Channels Group d.o.o. Beograd glede razlogov za pridobitev deleža v premoženju izdajatelja televizijskih programov Arena Sport 1, Arena Sport 2 in Arena eSport, družbi Arena Sport, televizijska dejavnost d.o.o., in glede poslovnih načrtov z izdajateljem oziroma njegovimi televizijskimi programi ter glede doseganja prevladujočega položaja prevzemnika in z njim povezanih oseb na oglaševalskem trgu oziroma v medijskem prostoru.
Svet daje Ministrstvu za kulturo pozitivno predhodno mnenje k izdaji soglasja za pridobitev navedenega deleža.
Obrazložitev:
Svet je od Ministrstva za kulturo dne 19. 10. 2020 prejel predmetno vlogo vložnika. Svet je od vložnika zahteval dodatna pojasnila v zvezi z vprašanji, navedenimi v izreku sklepa, ter jih tudi prejel. Vložnik je med drugim pojasnil, da obe družbi že poslovno sodelujeta preko nakupa vsebin, sedaj pa bi se želeli tudi kapitalsko povezati. Nobena od obeh družb naj glede na pojasnila ne bi bila povezana z drugimi mediji v Republiki Sloveniji, prav tako naj trenutno ne bi imeli kakršnegakoli deleža na slovenskem oglaševalskem trgu.
Svet glede na vlogo in pojasnila vložnika ugotavlja, da z nameravanim prevzemom trenutno ne prihaja do bistvenih sprememb obstoječih razmerij na oglaševalskem trgu oziroma v medijskem prostoru. V skladu s tem je Svet odločil tako, kot izhaja iz izreka tega sklepa.
Pod točko 7 dnevnega reda so člani Sveta razpravljali o pripravi letnega poročila za obdobje 2019/2020. Sklepi pod to točko niso bili sprejeti.
K točki 8 so bili sprejeti standardni sklepi.
Celoten zapisnik 42. redne seje je dostopen TUKAJ.
Celoten dopolnjen zapisnik 42. redne seje je dostopen TUKAJ.
Zapisnik 42. redne seje Sveta za radiodifuzijo je bil potrjen na 43. redni seji 19. novembra 2020.
Celoten dopolnjen zapisnik 42. redne seje Sveta je bil potrjen na 50. redni seji 17. junija 2021.