ZAPISNIK 5. redne seje Sveta za radiodifuzijo (v nadaljevanju: Svet), ki je bila v torek, 27. septembra 2022, ob 16. uri, na sedežu Sveta, Stegne 7, v Ljubljani
Sklep 1:
Potrdi se v sklicu predlagani dnevni red 5. redne seje Sveta za radiodifuzijo.
Potrjen dnevni red:
- Določitev dnevnega reda 5. redne seje Sveta – predlog v sprejem
- Potrditev zapisnika 4. redne seje Sveta – predlog v sprejem
- Pobude zainteresirane javnosti - obravnava
- Poročilo komisije o pregledu in oceni ponudb, prispelih na javni razpis za podelitev petih (5) pravic razširjanja radijskega programa v digitalni radiodifuzni tehniki na območju Zahod R2 in petih (5) pravic razširjanja radijskega programa v digitalni radiodifuzni tehniki na območju Vzhod R2 - obravnava
- Vloga družbe Arena Sport d.o.o. za pridobitev dovoljenja za izvajanje televizijske dejavnosti za televizijski program ARENA SPORT PREMIUM 2 – v predhodno mnenje
- Vloga Javnega zavoda za informiranje Slovenska Bistrica za prenos dovoljenja za izvajanje televizijske dejavnosti za televizijski program Studio Bistrica – v predhodno mnenje
- Odvzem statusa regionalnega programa posebnega pomena izdajateljici radijskega programa RADIO KRANJ – GORENJSKI MEGASRČEK - v predhodno mnenje
- Seznam pomembnejših dogodkov za televizijski prenos – obravnava
- Razno
Sklep 2:
Potrdi se zapisnik 4. redne seje Sveta za radiodifuzijo v predloženem besedilu.
Sklep 3:
Svet za radiodifuzijo se je seznanil s predlogom Judo zveze Slovenije za uvrstitev dodatnih dogodkov, to je določenih tekmovanj v judu, na seznam pomembnejših dogodkov za televizijski prenos.
Sklep 4:
Svet za radiodifuzijo predlaga, da se na javnem razpisu za podelitev petih (5) pravic razširjanja radijskega programa v digitalni radiodifuzni tehniki na območju Zahod R2 in petih (5) pravic razširjanja radijskega programa v digitalni radiodifuzni tehniki na območju Vzhod R2 pravice podelijo naslednjim ponudnikom:
- na območju Zahod R2:
• ponudniku Radio Capris d.o.o. za program RADIO CAPRIS (ponudba št. 9),
• ponudniku RADIO KRANJ, d.o.o. za program RADIO KRANJ – GORENJSKI MEGASRČEK (ponudba št. 7),
• ponudniku RGL, d.o.o, Ljubljana za program RADIO SALOMON (ponudba št. 4),
- na območju Vzhod R2:
• ponudniku Radio Kum Trbovlje, d.o.o. za program Radio Aktual Kum (ponudba št. 3),
• ponudniku NT&RC d.o.o. Celje za program Radio Celje (ponudba št. 2),
• ponudniku RADIO ŠTAJERSKI VAL d.o.o. za program RADIO ŠTAJERSKI VAL (ponudba št. 1),
• ponudniku NAŠ ČAS, d.o.o. za program RADIO VELENJE (ponudba št. 5),
• ponudniku ŠPRAH trgovsko podjetje d.o.o., Škofja vas za program RADIO ANTENA CELJE; ANTENA C (ponudba št. 8).
Obrazložitev:
Svet za radiodifuzijo (v nadaljnjem besedilu: Svet) je od komisije za vodenje javnega razpisa prejel poročilo o pregledu in oceni ponudb, ki so prispele na javni razpis za podelitev petih (5) pravic razširjanja radijskega programa v digitalni radiodifuzni tehniki na območju Zahod R2 in petih (5) pravic razširjanja radijskega programa v digitalni radiodifuzni tehniki na območju Vzhod R2. Iz poročila izhaja, da je na javni razpis prispelo deset pravočasnih in pravilno označenih ponudb, po pet za vsako razpisano območje. Od tega pri dveh ponudbah, ki sta se nanašali na območje Zahod R2, ni bil izpolnjen po eden od razpisnih pogojev, pri osmih ponudbah pa so bili izpolnjeni vsi pogoji, ki so navedeni v sklepu oziroma v razpisni dokumentaciji. Teh osem ponudb je razpisna komisija po obeh razpisnih območjih ocenila po posameznih razpisnih merilih ter jih razporedila glede na skupno število doseženih točk. Komisija je preverila tudi, ali mora upoštevati katero od omejitev iz točke 5 razpisne dokumentacije. Pri tem ni ugotovila potrebe po uporabi omejitve za ponudnike, ki kandidirajo z radijskimi programi z vključeno isto programsko radijsko mrežo. Pri preverjanju, ali ponudniki kandidirajo z radijskimi programi, ki imajo (medsebojno ali v primerjavi s programi, ki se že razširjajo na razpisnih območjih) isto ali zelo podobno programsko ponudbo, pa je komisija ugotovila, da utemeljen sum v tej smeri obstaja pri treh radijskih programih, ki bi lahko pridobili pravico razširjanja, zato je Agencijo za komunikacijska omrežja in storitve RS (v nadaljnjem besedilu: agencija) zaprosila za relevantne podatke. Kot izhaja iz poročila komisije, je bil obstoj podobne programske ponudbe sicer ugotovljen pri dveh programih, vendar pa ne v meri, ki jo opredeljuje razpisna dokumentacija, zato komisija obstoja iste ali zelo podobne programske ponudbe ni ugotovila pri nobenem od programov in v skladu s to omejitvijo tudi nobenega ni izločila iz izbirnega postopka.
Svet je po pregledu poročila in ponudb ugotovil, da je komisija ustrezno pregledala ponudbe, preverila izpolnjevanje razpisnih pogojev in ponudbe ustrezno ocenila ter razporedila. Svet nima zadržkov glede izločitve dveh ponudb iz izbirnega postopka zaradi neizpolnjevanja pogojev. V zvezi z ugotavljanjem obstoja iste ali zelo podobne programske ponudbe Svet meni, da so podane ocene podobnosti programov ustrezne in ne predstavljajo osnove za izločitev kateregakoli programa, poleg tega pa bodo k tovrstni omejitvi izdajatelji, ki bodo pridobili pravico, zavezani tudi v prihodnje. V skladu s tem Svet za podelitev pravic na vsakem od območij predlaga ponudbe, ki so razvidne iz izreka tega sklepa.
Ob tem pa Svet agenciji predlaga, da po vključitvi novih programov v omrežje R2 čimprej preveri zasedenost omrežja ter v primeru razpoložljivih kapacitet začne postopke za izvedbo novega razpisa.
Sklep 5:
Svet za radiodifuzijo daje Agenciji za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije pozitivno predhodno mnenje k izdaji dovoljenja za izvajanje televizijske dejavnosti družbi Arena Sport d.o.o. za televizijski program ARENA SPORT PREMIUM 2.
Obrazložitev:
Svet za radiodifuzijo (v nadaljnjem besedilu: Svet) je od Agencije za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: agencija) dne 14. 9. 2022 prejel vlogo družbe Arena Sport d.o.o., Šlandrova ulica 4B, 1000 Ljubljana, za izdajo dovoljenja za izvajanje televizijske dejavnosti za televizijski program ARENA SPORT PREMIUM 2. Iz dopisa agencije št. 38161-42/2022/3 izhaja, da je vloga vložnika popolna in da vložnik izpolnjuje pogoje za pridobitev dovoljenja.
Svet je ocenil, da glede na razpoložljive podatke ne obstajajo zadržki glede izdaje novega dovoljenja izdajatelju, zato je odločil tako, kot izhaja iz izreka sklepa.
Sklep 6:
Svet za radiodifuzijo daje Agenciji za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije pozitivno predhodno mnenje k prenosu dovoljenja za izvajanje televizijske dejavnosti za televizijski program Studio Bistrica, izdajatelja Javni zavod za informiranje Slovenska Bistrica, na javni zavod RIC Slovenska Bistrica.
Obrazložitev:
Svet za radiodifuzijo (v nadaljnjem besedilu: Svet) je od Agencije za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: agencija) dne 14. 9. 2022 prejel vlogo izdajatelja Javni zavod za informiranje Slovenska Bistrica, Trg svobode 5, 3210 Slovenska Bistrica, za prenos dovoljenja za izvajanje televizijske dejavnosti za televizijski program Studio Bistrica. Iz dopisa agencije št. 38161-35/2022/2 med drugim izhaja, da vloga vložnika vsebuje zahtevane sestavine iz 8. člena Splošnega akta o dovoljenju za izvajanje radijske ali televizijske dejavnosti ter da RIC Slovenska Bistrica izpolnjuje pogoje za pridobitev dovoljenja.
Svet je ocenil, da glede na razpoložljive podatke ne obstajajo zadržki za prenos dovoljenja, zato je odločil tako, kot izhaja iz izreka sklepa.
Sklep 7:
Svet za radiodifuzijo daje Agenciji za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije negativno predhodno mnenje k odvzemu statusa regionalnega programa posebnega pomena izdajateljici RADIO KRANJ, d.o.o. za radijski program RADIO KRANJ – GORENJSKI MEGASRČEK.
Obrazložitev:
Svet za radiodifuzijo (v nadaljnjem besedilu: Svet) je s strani Agencije za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: agencija) dne 9. 9. 2022 prejel dopis št. 06121-6/2021/18, iz katerega (povzeto) izhaja, da je bil pri v izreku tega sklepa navedeni izdajateljici oziroma njenem programu tekom postopka preverjanja izpolnjevanja pogojev za ohranitev statusa regionalnega programa posebnega pomena v letu 2019 ugotovljeno odstopanje pri enem od pogojev, zaradi česar je agencija v letu 2021 uvedla ponovni nadzor nad izpolnjevanjem pogojev. Pri tokratnem preverjanju je bilo ugotovljeno odstopanje pri dveh pogojih za ohranitev statusa. Agencija lahko zato v skladu s tretjim odstavkom 109. člena Zakona o medijih v okviru inšpekcijskega nadzora izdajateljici odvzame status, pridobljen na podlagi določb 77. do 80. člena tega zakona.
Kot izhaja iz dopisa agencije, izdajateljica v času ponovnega preverjanja ni izpolnjevala naslednjih dveh pogojev:
- pogoja iz prvega odstavka 79. člena Zakona o medijih, ker v nobenem izmed preverjanih dni v oddajnem času med 6. in 20. uro ni predvajala najmanj 30 odstotkov regionalnih vsebin lastne produkcije (19. 10. 2021: 26,15 %, 20. 10. 2021: 22,77 % in 22. 10. 2021: 25,20 %);
- pogoja iz drugega odstavka 6. člena Pravilnika o programih posebnega pomena, ker v tedenski programski shemi ni bilo zastopanih vsaj pet različnih vrst programskih vsebin.
Svet je zadevo, vključno s prejeto dokumentacijo, podrobno preučil ter prišel do naslednjih zaključkov:
a) Svet ugotavlja, da je bilo odstopanje glede deleža regionalnih programskih vsebin lastne produkcije sicer ugotovljeno na vse tri preverjane dni ter da ni bilo neznatno, hkrati pa ni bilo izrazito veliko (največ do 22,77 % namesto zahtevanih 30 %). Pri raznovrstnosti programskih vsebin pa je zavezanka od zakonskega pogoja odstopila v minimalni meri (namesto petih je v tedenskem programskem času predvajala štiri vrste programskih vsebin).
b) Zavezanka je v zvezi z navedenimi odstopanji podala tudi določena pojasnila, pri čemer je izpostavila tudi, da je bil nadzor opravljen v času zdravstvene epidemije.
Svet ob tem izpostavlja, da iz nedavne prakse Sveta (v tej in predhodni sestavi) v primerljivih zadevah (ponovno preverjanje izpolnjevanja pogojev za status programa posebnega pomena) izhaja, da Svet odvzemanju statusa takoj po ponovnem preverjanju načeloma ni naklonjen ter da tudi v primeru ponovno ugotovljenih odstopanj agenciji praviloma poda negativno predhodno mnenje. Prav tako Svet praviloma upošteva tudi dejstvo, ali je bil nadzor opravljen v času zdravstvene epidemije, saj ima lahko to izrazit vpliv na zagotavljanje ustrezne programske strukture. Pri tem Svet (podobno kot v preteklosti) izpostavlja tudi, da ima lahko odvzem statusa izrazit nepovraten negativen vpliv na medijski prostor ter da je v primeru, če je odpravo odstopanj moč pričakovati, izdajateljem smiselno dati dodatno priložnost.
Na podlagi navedenega Svet izraža mnenje, da bi bil ukrep odvzema statusa regionalnega programa posebnega pomena v predmetnem postopku glede na stopnjo odstopanja in ostale okoliščine nesorazmeren in pretiran, prav tako pa bi pozitivno mnenje Sveta predstavljalo bistven odstop od njegove prakse. Posledično je Svet odločil tako, kot je to razvidno iz izreka sklepa.
Ob tem Svet agenciji predlaga, da naj pri morebitni odreditvi ukrepov za odpravo nepravilnosti in pomanjkljivosti določi rok, s katerim bo zagotovljena čimprejšnja odprava odstopanj, ter priporoča, da naj izpolnjevanje pogojev za status ponovno preveri v doglednem (ne predolgem) času po izteku roka za odpravo nepravilnosti.
Sklep 8:
Svet za radiodifuzijo Agencijo za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije in Ministrstvo za kulturo naproša, da do 17. 10. 2022 pripravita seznam deležnikov, ki bi jih bilo potrebno povabiti k javni razpravi na temo priprave seznama pomembnejših dogodkov za televizijski prenos.
Sklep 9/1:
Svet za radiodifuzijo poziva k pripravi spremembe medijske zakonodaje, ki bi uvedla obveznost točnega oziroma uravnoteženega poročanja.
Obrazložitev:
V predhodni sestavi, ki je svoj mandat zaključila aprila 2022, je Svet za radiodifuzijo (v nadaljnjem besedilu: Svet) redno opozarjal na to, da bi bilo potrebno v medijsko zakonodajo vgraditi določilo, ki bo medijem prepovedovalo netočno poročanje ter kršitve ustrezno sankcioniralo. Bistvo tovrstnega predloga, ki ga je Svet uvrstil v več zaporednih letnih poročil Državnemu zboru (v letih od 2019 do 2022), je bilo, da bi bilo potrebno pri medijskem poročanju zagotoviti, da se dejstva prikažejo v celoti in na objektiven način, mnenja pa naj bodo jasno ločeno od obravnavanih dejstev. S tem bi bila na ustrezen način zagotovljena tudi ustavna pravica državljanov do obveščenosti. V svojem poročilu za obdobje 2021/2022 je tako Svet (ponovno) zapisal:
Poročanje je točno, kadar posamezen prispevek povzema vsa znana (ključna) dejstva o obravnavani tematiki, kot dejstva pa predstavlja samo tiste informacije, ki so empirično dokazljive. Dejstva, ki jih posamezen prispevek navaja, smejo biti dopolnjena z mnenji, verjetji, prepričanji in drugimi oblikami izražanja misli, vendar mora biti del, ki ne govori o empirično dokazljivih dejstvih, z jasnim napovednikom, ki je razumljiv tudi manj veščim uporabnikom, nedvoumno ločen od dejstev. Prispevek mora biti oblikovan na način, da ne zamolči nobenega dejstva, ki je bistveno za celostno razumevanje vsebine tematike prispevka in ki je bilo v času priprave prispevka znano avtorju prispevka.
Svet tudi v sedanji sestavi meni, da bi bilo potrebno tovrstno obvezo medijev jasno določiti v medijski zakonodaji. Gre za obvezo, ki jo po vedenju Sveta pozna tudi vrsta zakonodaj drugih držav članic Evropske Unije. Medijem bi bila s tem postavljena jasna zahteva, da pri poročanju predstavijo vsa relevantna dejstva (uravnoteženost poročanja) ter da je poročanje resnično in so dejstva jasno ločena od mnenj (točnost poročanja).
Pod točko 9. so bili sprejeti tudi standardni sklepi.
Zapisnik 5. redne seje je dostopen TUKAJ.
Zapisnik 5. redne seje Sveta za radiodifuzijo je bil potrjen na 6. redni seji 25. 10. 2022.