ZAPISNIK 59. redne seje Sveta za radiodifuzijo (v nadaljevanju: Svet), ki je bila v četrtek, 24. marca 2022, ob 16. uri, na sedežu Sveta, Stegne 7, v Ljubljani
Sklep 1:
Potrdi se v sklicu predlagani dnevni red 59. redne seje Sveta za radiodifuzijo.
Potrjeni dnevni red:
1. Določitev dnevnega reda 59. redne seje Sveta – predlog v sprejem
2. Potrditev zapisnika 58. redne seje Sveta – predlog v sprejem
3. Pobude in vprašanja zainteresirane javnosti – obravnava
4. Vprašanje enakovrednosti davčne obravnave domačih in tujih ponudnikov avdiovizualnih medijskih storitev – obravnava
5. Seznam pomembnejših dogodkov za televizijski prenos – obravnava
6. Odvzem statusa lokalnega programa posebnega pomena izdajateljicama radijskih programov Alpski val in Radio Odmev in odvzem statusa regionalne mreže regionalnih radijskih programov posebnega pomena izdajateljicama Regionalne radijske mreže Primorski val - v predhodno mnenje
7. Letno poročilo Sveta za obdobje 2021/2022 – obravnava
8. Razno
Sklep 2:
Potrdi se zapisnik 58. redne seje Sveta za radiodifuzijo v predloženem besedilu.
Sklep 3:
Svet za radiodifuzijo (v nadaljevanju: Svet) podaja odgovor na prošnjo za pojasnilo Planinske zveze Slovenije.
Svet ugotavlja, da seznam pomembnejših dogodkov za televizijski prenos, ki ga je na predlog Sveta Vlada Republike Slovenije potrdila v začetku leta 2019, ni pravno zavezujoč, saj nikoli ni bil objavljen v Uradnem listu RS. Ta seznam je sicer med dogodke uvrščal tudi »športno in balvansko plezanje«.
Svet je v letu 2022 ne glede na veljavnost predhodnega seznama le-tega pregledal ter ga bo kot predlog v mesecu marcu 2022 ponovno predložil v potrditev Vladi RS. Na nov predlog seznama bo ponovno uvrstil tudi športno plezanje, pri čemer bo podrobneje opredelil, da gre tu za tekme svetovnega prvenstva in svetovnega pokala v vseh disciplinah športnega plezanja.
Ob tem Svet dodatno opozarja, da sama potrditev seznama s strani Vlade RS in njegova objava v Uradnem listu RS ne pomeni, da je seznam oziroma z njim povezane obveznosti, ki izhajajo iz ZAvMS, zavezujejo vse izdajatelje televizijskih programov, ampak le tiste, ki so pod pristojnostjo Republike Slovenije. Seznam bo za izdajatelje pod pristojnostjo drugih držav članic EU postal zavezujoč šele po notifikaciji seznama Evropski Komisiji in njeni potrditvi. V vsakem primeru pa veljaven seznam ne pomeni izključne pravice enega izdajatelja, da prenaša posamezen dogodek s seznama, temveč so tovrsten dogodek upravičeni prenašati vsi izdajatelji, ki izpolnjujejo pogoje, določene v 34. členu ZAvMS.
Sklep 4:
Svet za radiodifuzijo je izvedel delovni sestanek s strokovnjakoma za področje davčne zakonodaje ter bo vsebinski sklep glede enakovredne davčne obravnave domačih in tujih ponudnikov avdiovizualnih medijskih storitev predvidoma sprejel na 60. redni seji, v kolikor bo pred njo prejel ustrezno strokovno mnenje.
Sklep 5:
Svet za radiodifuzijo (v nadaljnjem besedilu: Svet) sprejema predlog seznama pomembnejših dogodkov za televizijski prenos in ga pošilja v sprejem Vladi Republike Slovenije.
Obrazložitev:
Svet je na svoji 20. redni seji 20. 12. 2018 na podlagi petega odstavka 34.a člena ZAvMS sprejel predlog seznama pomembnejših dogodkov za televizijski prenos (sklep Sveta št. 0132-51/2017/48) in ga poslal v sprejem Vladi Republike Slovenije. Predlog seznama je Vlada RS s sklepom potrdila v začetku leta 2019, pri čemer pa potrjen seznam ni bil nikoli objavljen v Uradnem listu Republike Slovenije.
Svet meni, da je bilo po sprejemu novele ZAvMS (ZAvMS-B) smiselno ponovno začeti postopek za sprejem seznama oziroma da je bil Svet seznam po preteku treh let v vsakem primeru dolžan ponovno pregledati. Skladno s šestim odstavkom 34.a člena ZAvMS mora namreč Svet vsake tri leta pregledati seznam in pripraviti predlog njegovih sprememb ali dopolnitev.
Svet je na svoji 5. izredni seji 13. 1. 2022 sprejel osnutek seznama pomembnejših dogodkov za televizijski prenos in ga v skladu s četrtim odstavkom 34.a člena ZAvMS predložil v pregled zainteresiranim stranem iz tretjega odstavka istega člena, ki jih je povabil k sodelovanju pri oblikovanju osnutka seznama. Osnutek je bil identičen predlogu seznama iz leta 2018, saj je Svet menil, da je bil predlog vsebinsko ustrezen in primeren za ponovno obravnavo.
V roku 30 dni po prejemu gradiva (rok za podajo pisnih odgovorov je potekel z dnem 14. 2. 2022) se do osnutka seznama ni pisno opredelila nobena od zainteresiranih strani ter tudi ni predlagala sprememb oziroma dopolnitev.
Na svoji 58. redni seji 24. 2. 2022 je Svet sklical posvetovanje z zainteresiranimi stranmi iz petega odstavka 34.a člena ZAvMS, pri čemer je osnutek seznama ostal nespremenjen. Posvet je bil izveden 10. 3. 2022 ob 17. uri v obliki videokonference. Udeležili so se ga člani Sveta ter predstavniki enega televizijskega izdajatelja in Agencije za komunikacijska omrežja in storitve. Na posvetu so bili predvsem izraženi pomisleki glede uvrstitve tekem prve slovenske nogometne lige na seznam.
Svet je na svoji 59. redni seji 24. 3. 2022 osnutek seznama ponovno obravnaval ter se odločil, da tekem prve slovenske nogometne lige na predlog seznama ne uvrsti, saj predvidoma ne izpolnjuje dveh meril iz drugega odstavka 34.a člena ZAvMS. Prav tako je Svet podrobno preučil vse dogodke na osnutku seznama ter izvedel dve dodatni popravi:
- podrobnejša opredelitev dogodkov pri športnem plezanju;
- izbrisana je izrecna navedba moških in žensk pri rokometnih prvenstvih.
Končni predlog seznama pomembnejših dogodkov za televizijski prenos je priloga temu sklepu.
Ob oblikovanju predloga seznama v letu 2018 je Svet upošteval tudi tri ključne elemente, glede katerih se opredeljuje tudi tokrat:
1. Na predlog seznama v letu 2018 je Svet uvrstil samo tiste dogodke, pri katerih je vsaj en izdajatelj pisno sprejel zavezo, da bo v primeru vključitve na seznam pravice za prenos dogodka odkupil ter dogodek predvajal. Navedenih zavez Svet tokrat ni ponovno pridobival, vendar na predlog seznama tudi ni uvrščal dodatnih dogodkov.
2. Status posameznega programa v smislu plačljivosti, tako kot tudi dosegljivosti, se skozi čas lahko spreminja, zato je seznam izdajateljev, ki izpolnjujejo pogoje, nemogoče določiti vnaprej. Še dodatno tudi zato, ker se je zakonodaja, ki ureja materijo, pred kratkim spremenila ter je njena interpretacija v praksi še negotova ali vsaj zelo kompleksna. Iz tega razloga Svet ne v letu 2018 ne tokrat v predlog seznama ni vključil seznama izdajateljev, ki izpolnjujejo pogoje za prenos. Pri pozivanju zainteresiranih strani pa je obveščanje izdajateljev, ki izpolnjujejo pogoje za prenos, zagotovil preko poziva vsem izdajateljem televizijskih programov z dovoljenjem, izdanim v Republiki Sloveniji, preko svoje spletne strani.
3. Nadzor nad izpolnjevanjem pogojev za prenašanje dogodkov posebnega pomena za televizijski prenos izvaja Agencija za komunikacijska omrežja in storitve RS, Svet pa na področju nadzora izrecno določenih pristojnosti nima. Svet lahko dogajanje na tem področju samo spremlja in opozarja na morebitne nedoslednosti pri izvajanju ali morebitne kršitve.
(predlog seznama, ki je priloga sklepu, je razviden iz samega zapisnika)
Sklep 6:
Svet za radiodifuzijo se je seznanil s pojasnili izdajateljev Radio Cerkno d.o.o. in Radio Kobarid d.o.o. v zvezi predmetno zadevo.
Svet za radiodifuzijo daje Agenciji za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije negativno predhodno mnenje k odvzemu statusa lokalnega programa posebnega pomena izdajateljema Radio Cerkno d.o.o. in Radio Kobarid d.o.o., za radijska programa Radio Odmev in Alpski val ter statusa regionalne mreže oziroma regionalnega radijskega programa za radijski program Primorski val.
Svet za radiodifuzijo ob tem Agencijo za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije poziva, da se pri nadaljnjem odločanju opredeli do vseh navedb iz obrazložitve tega sklepa.
Obrazložitev:
Svet za radiodifuzijo (v nadaljevanju: Svet) je s strani Agencije za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije (v nadaljevanju: agencija) dne 23. 2. 2022 prejel dopise št. 06121-1/2021/13, 06121-2/2021/13 in 06121-3/2021/14, iz katerih med drugim izhaja, da je bilo pri v izreku tega sklepa navedenih programih oziroma izdajateljih tekom preverjanja ugotovljeno neizpolnjevanje nekaterih preverjanih pogojev (za ohranitev statusa lokalnega oziroma regionalnega programa posebnega pomena), ter da lahko agencija v skladu s tretjim odstavkom 109. člena Zakona o medijih v okviru inšpekcijskega nadzora izdajateljicama odvzame statuse, pridobljene na podlagi določb 77. do 80. člena tega zakona.
Svet je pred sejo prejel tudi dopis obeh izdajateljev, v katerem sta podala svoje videnje nastale situacije in pojasnila razloge za odstopanja ter aktivnosti za njihovo odpravo.
Svet je prejeto dokumentacijo podrobno preučil ter ugotovil naslednje:
a) Svet se zaveda, da so bile med kršitvami nekatere ugotovljene ponovno, saj je šlo že za drugi nadzor nad izdajateljeva v zadnjih nekaj letih. Pri tem gre za kršitev glede števila zaposlenih pri izdajatelju Radio Kobarid d.o.o. ter kršitev glede minimalne količine lokalnih vsebin lastne produkcije vsakega od povezanih izdajateljev, ki je sicer pogoj za ohranitev statusa regionalnega programa.
b) Svet ugotavlja, da je bila kršitev glede števila zaposlenih v primeru izdajatelja Radio Cerkno d.o.o. tokrat ugotovljena prvič. V obeh primerih kršitev glede števila zaposlenih gre sicer za odstopanje enega zaposlenega, pri čemer izdajatelja glede na objektivne okoliščine problema ob nastanku najbrž nista mogla takoj rešiti. V zvezi z manjkajočimi zaposlenimi pri obeh izdajateljih pa Svet ugotavlja, da sta izdajatelja, kot izhaja iz dopisov agencije, to ustrezno pojasnila, prav tako pa napovedala skorajšnjo odpravo kršitev, oziroma, kot izhaja iz njunega dopisa, kršitev pred samo sejo že odpravila.
c) V zvezi z ugotovitvami, ki se nanašajo na Primorski val, Svet ugotavlja, da glede na podatke agencije pri samem programu ne prihaja do premajhne skupne količine lokalnih oziroma regionalnih vsebin lastne produkcije, temveč očitana kršitev izhaja iz pogoja za povezovanje lokalnih radijskih programov, ki ga sam Zakon o medijih izrecno ne predpisuje, ampak je opredeljen samo v Pravilniku o programih posebnega pomena (najbrž z namenom enakovredne obravnave radijskih mrež po 83. členu Zakona o medijih, pri katerih so pogoji povezovanja zapisani v samem zakonu, za razliko od regionalnih radijskih mrež iz 79. člena Zakona o medijih, pri katerih teh pogojev v samem zakonu ni). Na splošno je skupna količina regionalnih vsebin v programu Primorski val bistveno večja od zakonsko predpisanega miminuma, problem pa nastaja v zvezi s podrobneje predpisanim pogojem iz podzakonskega akta. Predmetna kršitev se zdi dokaj nebistvena, kar posredno izhaja tudi iz dopisa agencije, ki navaja, da bo predmetno kršitev možno odpraviti že s popravo dovoljenja za izvajanje radijske dejavnosti. V zvezi z navedbo agencije, da pri izpolnjevanju tega pogoja ni mogoče upoštevati izjeme, določene v četrtem odstavku 77. člena Zakona o medijih (izjema glede količine vsebin lokalne produkcije za programe, ki se razširjajo na demografsko ogroženem območju), češ da se ta nanaša samo na samo pridobitev statusa, pa Svet meni, da je takšna interpretacija nevzdržna, saj podobno dikcijo (»izdajatelj lahko pridobi status«) Zakon o medijih uporablja tudi v 78. členu, ki opredeljuje večino pogojev, ki jih je potrebno izpolnjevati za pridobitev in ohranitev statusa (dikcija je v Pravilniku glede na zakon nekoliko spremenjena).
Svet se na tem mestu zaveda, da zgoraj navedene kršitve predstavljajo odstopanje od predpisanih pogojev za ohranitev statusa programa posebnega pomena, pri čemer resnost kršitve vidi predvsem v premajhnem številu zaposlenih, manj pa v zagotavljanju vsaj dveh ur lokalnih vsebin lastne produkcije dnevno s strani obeh izdajateljev, ki je skoraj bolj administrativne narave. Ne glede na vse pa Svet meni, da bi bil v danem trenutku odvzem kateregakoli obravnavanega statusa programa posebnega pomena pretiran ukrep, ki bi lahko medijskemu prostoru na območju pokrivanja radijskih programov prizadejal ogromno škodo. To Svet utemeljuje s sledečim:
- programi oddajajo na demografsko ogroženem in obmejnem področju ter so edini programi z lokalnim oziroma regionalnim statusom, ki oddajajo na območju pokrivanja. Moč je pričakovati, da bi lahko izguba statusa neposredno vodila v propad obeh izdajateljev, s tem pa se bo bistveno zmanjšala stopnja pluralnosti medijskega prostora na območjih pokrivanja;
- morebiten propad izdajateljev bi lahko pomenil tudi, da nadomestnega lokalnega programa na analogni platformi sploh ne bo več mogoče ponovno vzpostaviti. Nikjer ni zagotovljeno, da bodo radijske frekvence ob prenehanju oddajanja vrnjene in da jih bo mogoče podeliti za morebiten nov lokalni program;
- Svet meni, da programi kot celota izpolnjujejo najbolj bistvenega od vseh pogojev za ohranitev statusa, to je zagotavljanje zadostnih (skupnih) količin vsebin lastne produkcije, tako regionalnih kot lokalnih (nezadostna količina lokalne lastne produkcije v smislu nezagotavljanja vsaj dveh ur lastnega programa izhaja izključno iz specifične zahteve iz podzakonskega akta, vezane na mrežno organiziranost programov). Z vidika poslušalca je tovrstnih vsebin zatorej zagotovo več kot dovolj, s tem pa so potrebe lokalnega prebivalstva očitno zadovoljene;
- glede premalo zaposlenih Svet navedbe izdajatelja glede razlogov za nastanek problema smatra za upravičene. Pri tem ponovno opozarja, da je pri obeh izdajateljih prišlo do odstopanja samo enega zaposlenega, hkrati pa je moč sklepati, da imata oba izdajatelja ves čas tudi dodatne sodelavce, ki pa glede na razmere pač niso polno zaposleni za nedoločen čas;
- kot je vidno iz vse prejete dokumentacije, so vsa odstopanja že odpravljena (v primeru zaposlenih) oziroma bodo odpravljena v kratkem (s popravo dovoljenja), saj sta izdajatelja k temu že aktivno pristopila.
Na podlagi navedenega Svet izraža mnenje, da bi bil ukrep odvzema statusov lokalnega oziroma regionalnega programa posebnega pomena v predmetnih postopkih nesorazmeren in pretiran, predvsem z vidika potencialno nepopravljive škode, ki bi nastala za lokalno prebivalstvo, katerih potrebo po obveščenosti predmetni programi trenutno, glede na podatke, ki jih je prejel Svet, več kot zadovoljivo izpolnjuje.
Zato Svet predlaga, da agencija obema izdajatelja da na voljo primeren rok za odpravo ugotovljenih odstopanj.
Svet ob tem agencijo poziva, da se pri nadaljnjem odločanju opredeli tudi do vseh navedb iz obrazložitve tega sklepa.
Na podlagi vsega navedenega je Svet odločil tako, kot je to razvidno iz izreka sklepa.
Pod točko 7 dnevnega reda sklep ni bil sprejet.
Pot točko 8 so bili sprejeti standardni sklepi.
Zapisnik 59. redne seje je dostopen TUKAJ.
Zapisnik 59. redne seje Sveta za radiodifuzijo je bil potrjen na 60. redni seji 20. aprila 2022.